خانه / دسته‌بندی نشده / شهید محمدرضا ترک

شهید محمدرضا ترک

شهید محمدرضا ترک
شهید محمدرضا ترک

فرزند  : حسنعلی

تاریخ شهادت  :  ۱۳۶۶/۰۱/۲۲

محل شهادت  : خرمشهر

محل خاکسپاری : دورود

سایت یاد امام و شهدا و رزمندگان استان لرستان ، بانک اطلاعاتی جدیدی را برای معرفی این شهید والامقام بازنموده، لذا ازکسانی که از وی  خاطره دارند، تقاضا می شود،تصاویر و مطالب خود را در سایت قرارداده تا با نام خودشان منتشرگردد. باتشکر، مدیرسایتهشتم دی ۱۳۰۱، در شهرستان الیگودرز به دنیا آمد. پدرش حسنعلی(فوت۱۳۶۵) کارگر بود و مادرش لیلا(فوت۱۳۵۴) نام داشت. خواندن و نوشتن نمی دانست. کارمند سازمان آب بود. سال ۱۳۲۷ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و چهار دختر شد. بیست  و دوم فروردین ۱۳۶۶، در خرمشهر بر اثر بمباران هوایی و اصابت ترکش به شهادت رسید. مزار او در شهرستان دورود واقع است.

قبر شهید محمدرضا ترک ارسال از طرف فریده سالاروندقبر شهید محمدرضا ترک

درباره ی محمدحسن ظهراب بیگی

همچنین ببینید

شهید منوچهر نوابی

 فرزند : سلطان حسین تاریخ شهادت : ۱۳۶۷/۰۳/۲۷ محل شهادت : استان سلیمانیه عراق ارتفاعات ...

۵ دیدگاه

  1. فریده سالاروند

    با عرض سلام و تهنیت خدمت شما عزیز گرامی
    شهید محمدرضا ترک پدربزرگ بنده هستند و با توجه به اینکه بنده اصلا این شهید بزرگوار را ملاقات ننموده ام؛ تعاریف زیادی از ایشون از زبان مادر خود شنیده ام. شهید محمدرضا ترک مردی بااخلاق، مهربان و فوق العاده دوست دار همسر و فرزندان خود بود. همسری فداکار و پدری عاشق بود. روحش شاد

  2. فریده سالاروند

    شهید محمدرضا ترک : شهید بمباران شیمیایی در سازمان آب خرمشهر
    ——————————————————————————————–
    گرامیداشت یاد و خاطره شهدای شیمیایی تصفیه خانه آب خرمشهر در دوران دفاع مقدس
    در بازدید مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان از نمایشگاه «آب و آتش» :
    گرامیداشت یاد و خاطره شهدای شیمیایی تصفیه خانه آب خرمشهر در دوران دفاع مقدس
    برای اولین بار در طول جنگ از موشکهای کاتیوشا حاوی گازهای اعصاب بر علیه اهداف مختلف از جمله «مرکز تصفیه آب خرمشهر» استفاده شد و اکثر کارگران آن تصفیه خانه که از اهالی بومی منطقه بودند به شهادت رسیده یا مصدوم شدند.
    محمدعلی صنیعی نژاد در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی شرکت آبفا خوزستان با اعلام این مطلب در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار و اسناد مربوط به تلاش ادارات آب شهرهای استان در طول سالهای دفاع مقدس با عنوان «آب و آتش» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر صنعت آب افزود : صدام با پشتیبانی غرب و شرق جنایات بسیاری علیه ایران انجام داد که یکی از وقیحانه ترین جنایت آن استفاده از سلاح شیمیایی و استفاده از گاز اعصاب (سارین) در بمباران تصفیه خانه آب خرمشهر بود که دهها کشته و مصدوم برجای گذاشت.
    وی در ادامه گفت : رژیم بعث عراق در اقدامی ناجوانمردانه بخاطر شکستهایی که متحمل شده بود بمنظور اخلال در روند آبرسانی و تضعیف عقبه لشکر ایران تصفیه خانه آب خرمشهر را مورد حمله شیمیایی قرار داد تا شاید بتواند از شدت حملات علیه خود بکاهداما به یاری خدا پرسنل غیور ادارات آب با پایمردی وجانفشانی خودهمه معادلات رژیم بعث را نقش برآب کردند.
    رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب خوزستان خاطر نشان کرد : در بازرسی هیأت کارشناسی سازمان ملل از چند موشک ۱۲۲ میلیمتری که به تصفیه خانه آب خرمشهر اصابت کرده بود عمل ناجوانمردانه استفاده از گاز اعصاب (سارین) تایید شد. طرح این موشکها که از نوع زمین به زمین بودند به گونه‌ای بود که آنها را بصورت محملی مناسب برای حمل مواد شیمیایی درآورده بود.
    وی افزود: با جانفشانی دلاورانی همچون کارگران مظلوم تصفیه خانه خرمشهر بود که شورای امنیت در تاریخ ۴ شهریور ماه۱۳۶۷ قطعنامه۶۲۰ را تصویب کرد که در آن برای اولین بار از ایران به عنوان قربانی سلاح های شیمیایی در جنگ نام برده شده بود و خواستار کنترل صادرات مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت سلاح شیمیایی و نیز واکنش سریع در مقابل کاربرد این سلاح ها در آینده گردید.
    گفتنی است : صنعت آب در دوران دفاع مقدس ۲۶ شهید گرانقدر که با تاسی از علمدار کربلا و از خودگذشتگی وظیفه خطیر آبرسانی به جبهه های نبرد در دوران دفاع مقدس را غریبانه بر دوش کشیدند و خود مظلومانه آماج حملات شیمیایی دشمن بعثی قرار گرفتند تقدیم دفاع از انقلاب و حفظ میهمن عزیزمان ایران نموده است.

  3. فریده سالاروند

    شهرستان دورود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیام برای مدیر سایت
لطفا برای ارسال کلیک فرمایید