خانه / دسته‌بندی نشده / شهید مراد کریمیان

شهید مراد کریمیان

قاب شهید مراد کریمیان
قاب شهید مراد کریمیان

فرزند  : احمد

تاریخ شهادت  :  ۱۳۶۶/۰۸/۲۹

محل شهادت  : استان سلیمانیه عراق- شهر ماووت – ارتفاع گرده رش

محل دفن  :  گلزار شهدای شهرستان دلفان

سایت یاد امام و شهدا و رزمندگان استان لرستان ، بانک اطلاعاتی جدیدی را برای معرفی این شهید والامقام بازنموده، لذا ازکسانی که از وی  خاطره دارند، تقاضا می شود،تصاویر و مطالب خود را در سایت قرارداده تا با نام خودشان منتشرگردد. باتشکر، مدیرسایت

یکم فروردین۱۳۲۶، در شهرستان دلفان به دنیا آمد. پدرش احمد و مادرش گلزاده نام داشت. در حد خواندن و نوشتن سواد آموخت. بنا بود. ازدواج کرد و صاحب شش پسر و یک دختر شد. بیست و نهم آبان ۱۳۶۶، در گرده رش توسط نیروهای بعث عراقی بر اثر اصابت ترکش، به شهادت رسید. مزار وی در بهشت زهرای زادگاهش واقع است.

درباره ی محمدحسن ظهراب بیگی

همچنین ببینید

شهید منوچهر نوابی

 فرزند : سلطان حسین تاریخ شهادت : ۱۳۶۷/۰۳/۲۷ محل شهادت : استان سلیمانیه عراق ارتفاعات ...

یک دیدگاه

  1. با سلام لطفاً از زندگی نامه زیر برای این شهید سرافراز استفاده نمایید :
    زندگینامه شهید مراد کریمیان

    شهید مراد کریمیان در فروردین سال ۱۳۲۶ در شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان استان لرستان در خانواده ای مذهبی متولد شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی بصورت نیروی بسیجی به جبهه های حق علیه باطل اعزام و در عملیات های متعددی حضور یافت. در سال ۶۲ بمدت ۳ ماه، در سال ۶۳ بمدت ۳ ماه و ۶ روز، در سال ۶۴ بمدت ۳ ماه و ۴ روز، در سال ۶۵ بمدت ۲ ماه و ۱۹ روز، و در سال ۶۶ تا لحظه شهادت بمدت ۷ ماه و ۹ روز و جمعاً بمدت ۱۹ ماه و ۸ روز در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند. بطوریکه در عملیات های کربلای ۴ و کربلای ۵ در شلمچه حضور داشت و در عملیات کربلای ۵ مورد اصابت ترکش قرار گرفته و به درجه جانبازی نائل آمد. اما این پایان شجاعت و جانبازی ایشان نبود و در تیر ماه سال ۶۶ در قالب گروهان کربلا در گردان حمزه سید الشهدا لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان تقریبا ۷ ماه در جبهه بود.

    در آبان سال ۱۳۶۶ زمان عملیات نصر ۸ فرا رسید هدف از این عملیات تصرف ارتفاعات گرده رش ماهووت عراق و در نتیجه تسلط بر بخشی از رودخانه قلعه چولانو بمنظور تسهیل عبور نیروها و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.. منطقه عملیاتی در شمال سلیمانیه عراق واقع و توسط ارتفاعات بلند گرده رش، گوجار، قمیش، دولبشک، الاغلو، ویولان، گرده شیلان و نیز دشت هرمدان و تپه های جنگاوی احاطه شده است. در این میان، ارتفاع گرده رش از اهمیت بیشتری نسبت به سایر ارتفاعات برخوردار است، چرا که برای ورود به منطقه غرب رودخانه قلعه چولان و انجام عملیات های بعدی می بایست این ارتفاع تصرف می شد، به همین دلیل به رغم دشواری های موجود، عملیات نصر ۸ از سوی سپاه پاسداران طراحی شد. از جمله ویژگی های این منطقه نیز می توان از کوهستانی بودن، محدودیت پشتیبانی، نبود جاده – به طور خاص در مورد ارتفاع گرده رش – و سرمای آبان و آذر سال ۶۶ کردستان عراق نام برد. طراحی عملیات بگونه ای بوده است که وظیفه تصرف – نیمه شمالی ارتفاع ۱۴۱۸ (قله دوم) گرده رش به لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) سپرده شده است و گردان حمزه سیدالشهدا نورآباد دلفان یکی از گردان های پیروز لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در این عملیات به عنوان خط شکن شرکت داشت..

    مسئولیت نگهداری منطقه عملیاتی بر عهده سپاه یکم ارتش عراق بود که با لشکر ۴۴ پیاده از این منطقه – به ویژه ارتفاعات گرده رش – دفاع می کردند. تعدادی گردان خفیفه و گروه هایی از نیروهای جاش (کردهای محلی) نیز تحت امر این لشکر حفاظت از مناطق مذکور را برعهده داشتند.

    رزمندگان با حرکت از محورهای مختلف پس از ۵ الی ۸ ساعت راهپیمایی، در نزدیکی مواضع دشمن استقرار یافته و به انتظار فرمان آغاز عملیات نشستند. سرانجام عملیات در ساعت ۰۱:۱۶ بامداد ۲۹/۸/۱۳۶۶ با رمز مبارک یا محمد بن عبدالله (ص) ادرکنی آغاز شد و یگان های عملیاتی به طور هماهنگ و هم زمان به مواضع دشمن یورش بردند و پس از یک ساعت موفق شدند قلل ۱۴۲۴، ۱۴۲۶ (قله اول)، ۱۴۱۸ (قله دوم) و ۱۳۹۱ (قله سوم) و قرارگاه تاکتیکی تیپ ۳۹ عراق را تصرف کنند. در عملیات نصر ۸ (نفوذی – انهدامی) دشمن متحمل تلفات بسیار زیادی از جمله کشته، اسیر و زخمی شدن حدود ۲۲۰۰ نفر از نیروهای خود شد.

    شهید مراد کریمیان علیرغم اینکه در اوایل شروع عملیات نصر ۸ و صعود از ارتفاعات گرده رش از ناحیه دست مجروح می شوند اما پس از مداوای سطحی دوباره به صحنه جنگ و عملیات بر می گردند که با تصرف ارتفاعات گرده رش بر اثر اثابت ترکش خمپاره پاتک نیروهای بعثی به همراه جمع زیادی از همرزمانش به درجه رفیع شهادت نائل و پیکر مطهر ایشان پس از تشییع در بهشت زهرای شهرستان دلفان بخاک سپرده شد.

    روحش شاد و یادش گرامی باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیام برای مدیر سایت
لطفا برای ارسال کلیک فرمایید