خانه / دسته‌بندی نشده / شهید جلال کاوند

شهید جلال کاوند

شهید جلال کاوند
شهید جلال کاوند

مسؤلیت در زمان شهادت : فرمانده تیپ ۱۴۵ مصباح الهدی

فرزند  : محمد جواد

تاریخ شهادت  :  ۱۳۶۵/۰۳/۰۲

محل شهادت : منطقه عملیاتی حاج عمران

محل دفن  :  گلزار شهدای شرستان بروجرد

سایت یاد امام و شهدا و رزمندگان استان لرستان ، بانک اطلاعاتی جدیدی را برای معرفی این شهید والامقام بازنموده، لذا ازکسانی که از وی  خاطره دارند، تقاضا می شود،تصاویر و مطالب خود را در سایت قرارداده تا با نام خودشان منتشرگردد. باتشکر، مدیرسایت

یکم فروردین ۱۳۳۲، در شهرستان بروجرد به دنیا آمد. پدرش محمدجواد (فوت۱۳۶۴) کارگر بود. وی چهره متین و دوست داشتنی داشت  و با  آوردن روزی پاک و طیبی برای اهل خانواده چنان تأثیر شگرفی در تربیت خانواده گذاشته بود که  توفیق یافت بعنوان پدر شهید جایگاه خود را درعالم ملکوت باز نماید و اطرافیان همیشه به او افتخار نمایند. مادرش زهرا خانم خانه دار بود و نسبت به تربیت فرزندان خود چنان همّت می گماشت که از دامان پاک ایشان دلاور مردانی  چون شهیدان جمال و جلال  پا به عرصه وجود گذاشت. این شهید گرانقدر در سال۱۳۵۱ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد . گر چه از نظر تحصیلات کلاسیک مدارج عالیه نداشت ، اما  تکلیف الهی وی را برآن داشت به فرمان امام خمینی قدس سرو شریف   بعنوان پاسدار مخلص در کنار همسنگران مجاهد الهی در سپاه اسلام قرار گیرد  و از نظر معارف علوم اسلامی به عالیترین مرتبه درجه معرفت الهی برسد ، به طوریکه ره صد ساله را یک شبه طی ، و در عالم ملکوت سیر بنماید. این شهید عظمی پس از تلاش های مخلصانه خود در استان کردستان و رشادهای بی نظیری که برای مردم مظلوم کردستان بعمل آورد در کنار شهید محمد بروجردی در قرارگاه حمزه سیدالشهدا به آن درجه از معرفت و تعالی رسید که پس از پشت سر نهادن مسولیت های متعدد به فرماندهی تیپ ۱۴۵ مصباح الهدب منصوب شود و و مانند شهید محمد بروجردی که لقب پدر معنوی کردستان یافته بود حق خویش را بر گردن مردم کردستان تمام وکمال کند و جان خود را برای نجات آن مردم ستم کشیده که از سوی منافقین وسلطنت طلبان و دمکرات و کومله به بند کشیده بودند ، تقدیم انقلاب اسلامی نماید. این شهید عظما دوم خرداد ۱۳۶۵، در حاج‌عمران عراق بر اثر اصابت ترکش به سر پایان یافته و به خیل همسنگران شهیدش پیوست و تا ابد برای همیشه جاودانه گردید .مزار وی در گلزار شهدای شهرستان بروجرد واقع است. برادرش جمال نیز به شهادت رسیده است.

شهید جمال کاوند

قاب شهید جلال کاوند
قاب شهید جلال کاوند

درباره ی محمدحسن ظهراب بیگی

همچنین ببینید

شهید منوچهر نوابی

 فرزند : سلطان حسین تاریخ شهادت : ۱۳۶۷/۰۳/۲۷ محل شهادت : استان سلیمانیه عراق ارتفاعات ...

۵ دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    شهید جلال کاوند فرمانده یگان حفاظت قرلرگاه حمزه سیدالشهدا و فرمانده تیپ ۱۴۵ مصباح الهدی بودند

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    شهید جمال کاوند فرمانده سپاه کرند غرب و سرپل ذهاب بودند.
    ایشان در شکستن محاصره شهر پاوه در کنار شهید چمران جنگیدند و رشادتها آفریدند.
    ایشان در نبرد با کومله و دموکرات تا به آنجا پیش رفتند که سرکرده آنها برای سر جمال جایزه‌ای می‌گذارد و مردم را ترغیب به شهادت ایشان می‌کند. در نهایت او را در دره‌ای محاصره می‌کنند و با زدن تیر به پایش می‌توانند او را به اسارت بگیرند. آن دژخیمان در شکنجه و آزار و اذیت او از هیچ کاری ابایی نداشتند و در نهایت قساوت با تکه‌تکه کردن پیکر او همه کینه و عناد خود را نسبت به او عملی کرده و آن پیکر سلاخی شده را به ته چاهی می‌اندازند. مردم محلی آنجا بعد از چند ماه جستجو پیکر او را پیدا می‌کنند.
    شهید جمال کاوند اولین شهید بروجرد بود.

    • محمدحسن ظهراب بیگی

      با سلام و دعای خیر محضر شما نورچشمی عزیز و بزرگوارم که با قدم مبارکتان سایت یاد امام وشهدا را گل باران فرمودید. بعرض مبارک میرساند سایت یادامام وشهدا همواره آمادگی دارد بانک اطلاعاتی شهدای والامقام لرستانی را بروز و منتشر نماید. در این امر مقدس با تلاش و جدیت فراوان اطلاعات اولیه را از منابع غیر رسمی تهیه و برای تکمیل آن ثانیه شماری می نماید. در صورت تمایل شما می توانید ، ما را در انتشار بهتر معارف شهدا یاری فرمایید، مزید بر اطلاع شما در زیر همان بانک اطلاعاتی مربوط به شهید موردنظر در قسمت ارسال دیدگاه می توانید اقدام به ارسال اطلاعات موثق و برگ های زرین (عکس) و خاطرات و مطالب مرتبط با شهید مورد نظر خود بفرمایید. با تشکر از شما مدیر سایت یاد امام وشهدا

  3. سلام و عرض ادب و تشکر از زحمات شم
    مطالبی در مورد سردار شهید جمال کاوند.

    Dr.Kavand:
    جمال در ابتدا فرمانده عملیات سپاه کِرِند غرب بود که بعد از شهادت فرمانده‌اش، به مدت تقریبی شش ماه فرماندهی سپاه را بر عهده گرفت.
    در این مدت مبارزه‌ی جدی با اشرار و خوانین زورگوی منطقه را آغاز کرد.
    شجاعت جمال طی عملیات‌ها بر همگان آشکار شده بود. او توانست یکی از افراد زورگوی منطقه که ظلم زیادی در حق مردم کرده بود را به هلاکت برساند. خدمات فراوانی به مردم منطقه داشت، از برف‌روبی جاده‌ها تا فقرزدایی. همه این‌ها باعث شده هنوز هم جمال بین مردم منطقه محبوبیت داشته باشد.
    جمال کاوند سرانجام در تیرماه سال ۱۳۵۹ با شنیدن خبر درگیری به همراه نیروهایش به سمت محل درگیری رفت. همان‌جا توسط اشرار منطقه اسیر شد، بعد از شکنجه به شهادت رسید و بعد از پنج ماه پیکرش پیدا شد.
    برادر بزرگترش جلال در وصیت‌نامه‌اش درمورد جمال می‌نویسد: “جمال عزیزم که در ابتدا من معلم او بودم و او شاگرد من بود در آخر استاد من شد و با شهادتش راهی را نشان من داد که شهدا و اولیاء خدا طی کرده بودند.”

    شهید جمال کاوند هفدهم فروردین ۱۳۳۴ در شهر بروجرد به دنیا آمد. مادرش نام او و دو برادر دیگرش را از دعای سحر رمضان انتخاب کرده بود. تقید پدر و مادر به اعمال مذهبی باعث شده بود فرزندان هم ازکودکی پیوند عمیقی با مذهب داشته باشند.
    جمال تا پایان راهنمایی در بروجرد درس خواند. پس از آن برای کمک به معیشت خانواده به همراه برادر بزرگترش، جلال، راهی تهران و در یک کارگاه خیاطی مشغول به کار شد. در همین کارگاه با شهید محمد بروجردی آشنا شد. ابتدای دهه‌ ۵۰ طی دوستی با شهید بروجردی با افکار انقلابی آشنا شد و مبارزاتش با رژیم را آغاز کرد.
    درک تبعیض و بی‌عدالتی، جمال و برادرش را در راه مبارزات مصمم‌ کرده بود. همزمان با پیگیری مبارزات و کار، به رشته الکترونیک علاقه‌مند شد و تحصیلش را در این رشته ادامه داد.
    سال ۱۳۵۵ برای گذران خدمت سربازی راهی کرمانشاه شد. در حین خدمت هم دست از مبارزه نکشید و اعلامیه‌های امام را جابجا می‌کرد.
    بعد از پیروزی انقلاب به علت علاقه‌ای که به مردم کُرد پیدا کرده بود، در کرمانشاه ماندگار شد و به عضویت سپاه درآمد. جمال کاوند در تشکیل سپاه در شهرهای کرمانشاه نقش موثری داشت و بعد از تحرکات ضدانقلاب در کردستان به همراه شهید چمران در عملیات شکستن حصر پاوه حضور داشت.

    🍃در نوجوانی در چالاکی و چابکی شهرت خاص و عام بود مثال یوزپلنگ می دوید و مثال آهو می جهید. کسانی که جمال را به خاطر می آورند هر وقت حرفی از او به میان می آید جمال را با چنین ویژگی یاد می کنند.
    🍃و شاید همین چالاکی منحصر به فردش باعث شد که گروه های کومله و دموکرات در به اسارت گرفتن و یا به شهادت رساندنش عاجز بمانند و در آخر مجبور شوند با به دام انداختنش در میان کوه ها و دره های آن خطه او را محاصره کنند و ابتدا تیری به پایش زده و سپس به اسارت درآورندش….

    یاد و خاطرشان همواره گرامی باد

    • محمدحسن ظهراب بیگی

      با سلام و دعای خیر محضر شما نورچشمی عزیز و بزرگوارم که با قدم مبارکتان سایت یاد امام وشهدا را گل باران ، و با مطالب ارزشمند ارسالی خود زیارت کنندگان این شهید را تجلی فرمودید سپاسگزاری می کنیم . خدمت شما عرض شود ما همیشه آمادگی داریم اطلاعات شهدا را ویرایش و اصلاح و منتشر سازیم . در صورتیکه مایل به ارسال مطالب و یا برگ های زرین تصویری بیشتر شهید باشید می توانید در همین قسمت نسبت به ارسال مطالب اقدام تا ان شاءالله در اولین فرصت اقدامات مقتضی بعمل آید. با تشکر از شما مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیام برای مدیر سایت
لطفا برای ارسال کلیک فرمایید